بررسی کارت گرافیک GIGABYTE Geforce RTX 2080 Ti AORUS XTREME - PREMIUM PACK

بررسی کارت گرافیک GIGABYTE Geforce RTX 2080 Ti AORUS XTREME - PREMIUM PACK
بررسی کارت گرافیک GIGABYTE Geforce RTX 2080 Ti AORUS XTREME - PREMIUM PACK

مقدمه
شرکت Gigabyte Technology در سال 1986 در شهر تایپه کشور تایوان تاسیس شد. گیگابایت تکنولوژی یک شرکت سهامی عام است و در بازار بورس تایوان معامله می‌شود. گیگابایت نامی آشنا در دنیای سخت افزار است و کسانی که آشنایی کمی با سخت افزار کامپیوتر دارند به طور حتم نام گیگابایت را شنیده اند. محصولات این شرکت پیشرو در صنعت قطعات سخت افزاری کامپیوتر، طیف وسیعی از المان های الکترونیکی نظیر مادربرد، کارت گرافیک، قطعات و لوازم جانبی رایانه های شخصی، لپ تاپ، تبلت و اسلیت، دسکتاپ، ارتباطات شبکه ای، سرور و تلفن های همراه را شامل می گردد. خاطره هایی که کاربران کامپیوتر با مادربردهای گیگابایت تجربه کرده اند فراموش نشدنی است.
 
Aorus برگرفته از Horus (حوروس یا حورس)، یکی از خدایان مصر باستان است. خدایی که به خدای عقاب نما معروف بود و سری عقابی شکل داشت. در دنیای واقعیت یکی از ویژگی های عقاب چشمان بسیاز تیزبینی است که می تواند تا 300 کیلومتر را با جزئیات کامل رسد کند. GIGABYTE Geforce RTX 2080 Ti AORUS XTREME PREMIUM PACK یکی از خاص‌ترین کارت‌های گرافیک سری 20 کمپانی گیگابایت است که دارای پکیج ویژه‌ای می‌باشد و گیگابایت آن را تنها در برخی از مدل‌های رده‌ بالای خود استفاده می‌کند.

nVIDIA Geforce RTX و معماری تورینگ (Turing)
انویدیا به عنوان کمپانی پیشرو در توسعه تراشه‌های گرافیکی چند هفته گذشته به طور رسمی از نسل جدید معماری NVIDIA Turing رونمایی کرد. تقریبا پس از گذشت دو سال از زمان معرفی معماری Pascal، کمپانی انویدیا در مراسم Gamescom سال جاری واقع در Cologne کشور آلمان، تولیدات بخش گیمینگ معماری جدید Turing را با 3 محصول RTX 2080 ،RTX 2070 و RTX 2080 Ti معرفی کرد.

تغییر نامگذاری سری GTX انویدیا به RTX دلیل کاملا روشنی دارد و آن هم چیزی جزء معرفی نسل جدیدی از فناوری Real Time Ray Tracing نیست. همانطور که گفته شد اهمیت Ray Tracing تا حدی از نظر انویدیا زیاد بوده که شیوه نامگذاری محصولات و اساس معماری Turing برای عملکرد مناسب در این فرآیند (Ray Tracing) پی ریزی شده است. اما اینکه Ray Tracing چیست و چه تاثیری در آینده بازی‌های کامپیوتری دارد در ادامه صحبت خواهیم کرد.
انویدیا برای معماری Turing وقت و هزینه بسیار زیادی صرف کرده است چرا که پایه معماری پردازشگرهای گرافیکی در این معماری دچار تحولی شگرف شده است و از حالت پردازش تمام شطرنجی‌سازی (Rasterisation) به سمت رندر ترکیبی یا به اصطلاح Hybrid Rendering حرکت کرده است. برای درک بهتر مفهوم Rasterisation بهتر است بدانید که وظیفه اصلی یک تراشه گرافیکی تبدیل داده‌های برداری به داده‌های شطرنجی است به بیان ساده‌تر تصاویر از حالت گرافیک برداری به گرافیک شطرنجی و پیکسل تغییر می‌کنند. در مبحث رندرینگ کامپیوترها این فرآیند از طریق نوعی الگوریتم برای نمایش تصاویر سه‌بعدی به کار می‌رود.

انویدیا با فراهم کردن سخت افزار و رابط نرم افزاری مورد نیاز گام بلندی در شبیه سازی فناوری Ray Tracing برداشته است و امکان تجربه گرافیک خارق العاده و طبیعی را برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای تدارک دیده است. اگرچه انویدیا با استدیوهای توسعه‌دهنده زیادی برای استفاده Ray Tracing در عناوین سه بعدی همکاری کرده است اما در حال حاضر به دلیل عدم عرضه رابط برنامه نویسی اختصاصی این فناوری با نام DXR امکان پیاده سازی افکت‌های گرافیکی Ray Tracing برای بازی‌ها امکان‌پذیر نیست.

با نزدیک شدن به محدودیت اندازه ترانزیستورها به عنوان جزء اصلی ساخت هر پردازشگر، کمپانی‌های سازنده به ناچار باید به دنبال روش‌های دیگری برای طراحی محصولات خود باشند. انویدیا با معرفی معماری Turing و ویژگی رندر ترکیبی در حقیقت شروعی پرقدرت در پیمودن این مسیر به شیوه صحیح داشته است. در حالی که انویدیا کارت‌های گرافیک RTX 2000 را با محصولات نسل گذشته سری GTX 1000 مقایسه می‌کند، طراحی Turing در واقع شباهت‌های زیادی با معماری Volta دارد.
در گذشته ای نه چندان دور تصور بر این بود که مشابه با نسل‌های قبلی، پس از معرفی محصولات بخش تجاری با فاصله اندکی تولیدات بخش مصرف‌کننده یا گیمینگ معرفی می‌شوند، اما انویدیا سنت چند ساله خود را با معرفی معماری Turing شکست و دیگر خبری از محصولات گیمینگ سری Volta نخواهد بود و این معماری تنها به بخش تجاری و حرفه‌ای اختصاص داده خواهد شد. البته این تصمیم چندان نیز دور از انتظار نبوده است چرا که دو شرکت NVIDIA و AMD قبلا اعلام کرده بودند که معماری کارت‌های گرافیکی به زودی به طرح جداگانه‌ای برای بازی و محاسبه تقسیم خواهد شد.

ایجاد یک استاندارد در رندرینگ ترکیبی توسط انویدیا کار را برای سایر شرکت‌های رقیب نظیر AMD و حتی Intel برای ورود به بازار این بخش یا ارائه محصولاتی با طراحی مشابه دشوار خواهد ساخت، انویدیا به طور هوشمندانه‌ای با استفاده از پتانسیل تیم برنامه نویس خود باعث ایجاد یک توازن مناسب جهت به کارگیری تکنیک‌های جدید Ray Tracing همراه با شیوه مرسوم Rasterisation شده است. به کمک این روش پردازش تصاویر متحرک به خاطر استفاده از روش شطرنجی‌سازی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و در کنار آن نیز استفاده از ویژگی‌های فوق‌العاده Ray Tracing برای بهبود جلوه‌های بصری عناوین سه‌بعدی نقش مهمی خواهد داشت.
 
Ray Tracing دریچه‌ای به نسل آینده گرافیک بازی‌ها
یکی از دو تغییر بسیار کلیدی در واحد‌های پردازشگر (SM) تراشه‌‌های گرافیکی Turing اضافه شدن قسمتی تحت عنوان RT Core یا هسته‌های Ray Tracing می‌باشد. قبل از اینکه بیشتر در مورد معماری تازه وارد انویدیا صحبت کنیم بهتر است توضیحی در خصوص مبحث Ray Tracing داشته باشیم. این بخش همانطور که اشاره شد تا اندازه‌ای برای انویدیا مهم بوده است که قسمت تقریبا زیادی از منابع پردازشی تراشه گرافیکی را به این بخش اختصاص داده است.

مختصر می‌توان گفت که Ray Tracing به معنای فرآیند رندرینگی برای نمایش حالات و رفتار نور مشابه با دنیای واقعی است. در سطح بنیادی، نور می‌تواند به صورت یک پرتو در نظر گرفته شود، زیرا فوتون‌ها خارج از تاثیرات جانبی به صورت یک خط مستقیم حرکت می‌کنند تا اینکه با جسمی برخورد داشته باشند. در نقطه برخورد تعاملاتی نظیر انعکاس، انکسار یا شکست نور و …… میان فوتون‌ها و اجسام اتفاق می‌افتد.
Ray Tracing روندی بسیار دشوار و حساس برای شبیه سازی واکنش اشیاء به نور در یک محیط می‌باشد، ردیابی پرتوها کار بسیار حساسی است و اگر به فرض مثال رویکردی ساده را برای پیشبرد Ray Tracing در نظر بگیرم و به دنبال محاسبه تمام پرتوهای تابشی از منابع نور در یک محیط باشیم باید تعداد بیشماری نزدیک به بی‌نهایت از این پرتوها را که در جهت‌های مختلف حرکت می‌کنند را ردیابی کنید!
به همین منظور بهینه‌سازی و تغییرات زیادی در نحوه پردازش Ray Tracing طی سال‌های گذشته انجام گرفته است که مهم‌ترین آن‌ کنار گذاشتن روش مرسوم ردیابی تمام پرتوها از منابع نور در صحنه می‌باشد. در روش جدید به جای ردیابی پرتوها از منابع نور، پرتوهایی که از نقطه مشاهده کننده به صحنه ارسال می‌شوند، مورد ردیابی قرار می‌گیرند و در نهایت نیز تنها پرتوهایی که به دوربین می‌رسند مورد محاسبه و پردازش قرار می‌گیرند.
اگرچه تکنیک‌های رندرینگ برای Ray Tracing طی گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است اما این پردازش همچنان عملیاتی بسیار سنگین و زمان‌بر محسوب می‌شود. تمام این بهینه‌سازی‌ها این امکان را فراهم کرده است که پردازش Ray Tracing تنها با یک کامپیوتر در مدت زمانی منطقی انجام گیرد. البته منظور از یک کامپیوتر در حقیقت سریعترین سیستم مجهز شده به جدیدترین سخت افزارها می‌باشد و زمان منطقی هم ممکن است حتی تا ساعت‌ها به طول انجامد.

RayTracing هم اکنون نیز در بخش‌های مختلف صنعتی نظیر ملک و املاک برای نمایش واقع‌گرایی عکس‌وار پروژه‌های در حال ساخت نقش مهمی دارد و تا به حال استفاده چندانی در بازی‌های کامپیوتری نداشته است. به علت طبیعت پویا، صحنه‌های بزرگتر، اشیاء بیشتر و حرکت سریع دوربین در بازی‌های کامپیوتری، پیاده‌سازی RayTracing در این بخش بسیار دشوار و هزینه‌بر است.

صنعت فیلم‌سازی طی چند سال گذشته از تکنیک RayTracing تنها به صورت فریم‌های از پیش رندر شده برای خلق جلوه‌های ویژه فقط در فیلم‌هایی با بودجه تولید بزرگ بهره برده است. در پروژه‌های سینمایی برخلاف بازی‌های کامپیوتری اثری از محتوای تعاملی نیست و رندر فریم‌های تصاویر به کمک بهره‌گیری از صدها پرتو در هر پیکسل امکان‌پذیر خواهد بود.
GIGABYTE Geforce RTX 2080 Ti AORUS XTREME PREMIUM PACK
 کارت های گرافیک سری 20 کمپانی گیگابایت در دو رده‌ی G1 GAMING، AORUS XTREME و WATER FORCE عرضه می‌شوند که مدل‌های AORUS XTREME دارای طراحی کاملا متفاوت با خنک کننده‌ی قدرتمندتر و VRM بهتری هستند. مدل‌های WATER FORCE نیز توسط بلاکی قدرتمند احاطه شده و با خنک کننده‌ی مایع عرضه می‌شوند. RTX 2080 Ti  آئورس گیگابایت، در دو مدل GIGABYTE Geforce RTX 2080 Ti AORUS XTREME و مدلی دیگر با پسوند PREMIUM PACK در دسترس است که این مدل دارای پکیجی بسیار زیبا است که خریداران را به وجد می‌آورد.
 
نسل جدید کارت‌های گرافیک AORUS XTREME گیگابایت دارای طراحی بسیار بهتر و زیبا نسبت به نسل گذشته هستند. در مدل جدید فن‌های خنک کننده به نورپردازی RGB بسیار زیبایی مجهز هستند که جلوه‌های بصری بی نظیری خلق خواهد کرد.
بسته بندی و محتویات
محصولات Premium Pack دارای بسته بندی ویژه‌ای هستند. ابعاد این بسته بندی نیز با نمونه‌های عادی متفاوت است و دارای کیفیت بالاتری نیز می‌باشد. البته پرمیوم بودن بسته بندی محصولات تنها به ابعاد نیست و انتظار لوازم جانبی درخوری از این محصولات داریم. روی جعبه محصول، عکسی از لوگو و نام AORUS با طراحی زیبا خودنمایی می‌کند. از ویژگی‌های مشترک کارت‌های گرافیک سری RTX 20 می‌توان به تکنولوژی‌های Ansel ،Ray Tracing ، حافظه ی GDDR6 و DX12 اشاره کرد.
پشت جعبه کارت ویژگی‌های اختصاصی گیگابایت به چشم می‌خورد. این ویژگی‌ها شامل خنک کننده‌ی Direct Touch با تماس مستقیم هیت پایپ ها یا لوله های انتقال حرارت به GPU، چرخش متناوب فن‌های خنک کننده و نورپردازی RGB FUSION است.
RTX 2080 Ti AORUS XTREME PREMIUM PACK داخل یک بسته بندی بسیار شکیل و مستحکم محافظت و نگهداری می‌شود.
متعلقات کارت گرافیک شامل 3 راهنما برای آشنایی با کارت گرافیک و رجیستر محصول در سایت گیگابایت، دی وی دی حاوی درایور و نرم افزار، لوگوی AORUS و در نهایت نگه‌دارنده‌ی فلزی کارت گرافیک است. این نگه دارنده‌ی فلزی بین کارت گرافیک و پایین کیس قرار می‌گیرد و از خم شدن کارت گرافیک جلوگیری می‌کند.

سیستم خنک کننده
طراحی کارت‌های گرافیک رده بالای گیگابایت، نسل به نسل رو به بهبود است. با وجود اینکه سریG1 GAMING دارای طراحی ساده‌تری هستند، گیگابایت تلاش خود رو برای بهبود طراحی سری AORUS می‌گذارد.
خنک کننده سری AORUS XTREME به صورت 3 اسلاته طراحی و ساخته می‌شود تا هیت‌سینک قابل توجهی بکار گرفته شود. البته این موضوع باعث سنگین شدن کارت گرافیک و خم شدن اسلات PCIe خواهد شد که خوشبختانه نگه دارنده با کیفیتی در نظر گرفته است.
بالای خنک کننده دو بخش شفاف و شیشه‌ای به چشم می‌خورد که دو عبارت AORUS و FAN STOP روی آنها درج شده است. این دو بخش در زمان روشن شدن کارت گرافیک رنگ های مختلفی به خود می‌گیرند و در واقع بخشی از نورپردازی RGB را تشکیل می‌دهند. عبارت FAN STOP این زمانی روشن می‌شود که فن‌های خنک کننده در حال چرخش نباشند و دما پایینتر از حد مجاز باشد.
برای پشت کارت و PCB نیز یک صفحه آلومینیومی نصب شده تا عملیات خنک سازی قطعات الکترونیکی حیاتی به نحو احسن انجام شود. البته لوگوی بزرگ AORUS که در این قسمت دیده می‌شود، دارای LED هایی در زیر خود است و این قسمت نیز شامل نورپردازی RGB کارت گرافیک می‌گردد.
گیگابایت در طراحی این خنک کننده 3 عدد فن 100 میلیمتری (طبق اندازه ای که گرفتیم) بکار گرفته است. دارد. همانطور که گفتیم، این خنک از قابلیت FAN STOP بهره می برد و تا دمای 55 درجه سانتی گراد از سمت GPU، فن ها از چرخش باز می‌ایستند. در این حالت عبارت FAN STOP بالای کارت گرافیک روشن خواهد شد. در مواقع لزوم نیز با توجه به حرارت تولیدی از هر قسمت کارت گرافیک، یک فن و یا اگر لازم باشد هر 3 فن به چرخش درآمده و پس از دفع حرارت مجددا متوقف می‌شوند.
گیگابایت برای قرار دادن همه ی فن‌های روی هیت سینک و هدایت حداکثر جریان هوای تولید شده به داخل آن، فن وسط را متفاوت طراحی کرده و با حذف قسمتی از پره‌های آن، تمام فن ها را روی هیت سینک جای داده است. نحوه‌ی چرخش فن وسط کمی متفاوت است. در صورتیکه فن وسط در جهت سایر فن‌ها به چرخش درآید، باعث برخورد جریان هوای آن با دو فن دیگر خواهد شد. گیگابایت برای حل این مشکل، فن وسط را طوری طراحی کرده است تا در خلاف جهت دو فن دیگر حرکت کند. این موضوع، باعث ایجاد جریان هواوی همگام با فن های طرفین خواهد شد. در این ساختار، به حرکت فن‌ها تناوبی یا ALTERNATE SPINNING می‌گوییم.

خنک کننده کارت گرافیک را از PCB آن جدا می‌کنیم تا به بررسی دقیقتر آن بپردازیم.
کولر WindForce 3X بکار رفته در RTX 2080 Ti AORUS XTREME دارای هیت سینک بزرگ و دو تکه است که تمام نقاط کارت گرافیک را احاطه می‌کند. البته گیگابایت می‌توانست با یکپارچه سازی این هیت سینک‌ها باعث افزایش کارایی و بهره وری کولر خود شود اما ظاهرا از کارایی خنک کننده خود مطمئن است. یکی از نکاتی که در نسل جدید شاهد تکرار آن هستیم، طراحی عمودی هیت سینک‌ها است. این طراحی عمودی شکل باعث انتقال حرارت دفع شده به مادربورد و داخل کیس می‌شود اما در طراحی افقی شکل مسئله به گونه‌ی دیگری رقم می خورد. البته طراحی فعلی باعث شده حرارت از تمام جهات از کارت گرافیک دفع شود، در واقع با نوعی چالش خنک سازی روبرو هستیم! اما در حالت کلی، طرح فعلی به نفع کارت گرافیک است. همانطور که ملاحضه می‌گردد، این خنک کننده دارای 11 پد حرارتی است تا تمام نقاط حیاتی کارت گرافیک اعم از مموری‌ها، خازن‌ها و چوک‌های VRM را پوشش دهد و حرارت آنها به صورت مستقیم توسط خنک کننده کارت گرافیک دفع گردد. البته به غیر پدهای حرارتی ماسفت‌های VRM، سایر پدها به هیچ وجه کیفیت خوبی ندارند. WindForce 3X این کارت گرافیک دارای 7 لوله ی انتقال حرارت قدرتمند از جنس فلز مس با روکش فلز نیکل است که تمام آنها به قطر 6 میلیمتر طراحی و ساخته شده اند و حرارت ناشی از GPU و سایر قسمت ها را به هیت سینک ها منتقل می‌کنند تا در نهایت حرارت تولیدی توسط 3 فن قدرتمند مهار گردد.

 تراشه گرافیکی و حافظه گرافیکی
این کارت گرافیک از تراشه گرافیکی تورینگ، TU102-300Aبهره می‌برد و همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، بهینه سازی‌های انجام گرفته نسبت به نسل قبل (پاسکال)، به ارتقای کارایی و کاهش توان مصرف انرژی آن منجر شده است. تراشه TU102 تورینگ به عنوان پردازشگر اصلی و قلب RTX 2080 Ti AORUS XTREME است. همانطور که گفتیم، این کارت گرافیک دارای فرکانس بالاتر از نمونه رفرنس است. وجود عبارت A باید شما را خوشحال سازد! اگر به مشخصات کارت های گرافیک سری 20 در ابتدای بررسی دقت کرده باشید، قیمت و کلاک نمونه فاندرز یا همان FE نسبت به نمونه ای که شرکای تجاری حق عرضه‌ دارند، بالاتر است. در حقیقت، کارت هایی که خود انویدیا به بازار عرضه می‌کند دارای  GPU دست‌چین شده هستند که این GPU ها ریویژن A1 نام دارند و اجازه ی عرضه با کلاک بالاتر در صورت بکارگیری آنها، از سوی انویدیا صادر می‌شود. این تراشه ها همچنین دارای محدودیت توان بالاتری هستند.
 
RTX 2080 Ti AORUS XTREME از 11 چیپ 1024 مگابایتی GDDR6 ساخت کمپانی Micron به شماره‌ی 8QA77 D9WCW با فرکانسی مشابه با نمونه رفرنس (1750مگاهرتز) بهره می برد که به لطف رابط 352 بیتی می تواند پهنای باند بسیار عظیم 616GB/s را ایجاد کند. ارزش مموری‌های این کارت گرافیک به تنهایی 128 دلار است.

مدار تنظیم کننده ولتاژ (VRM) / کانکتور برق
RTX 2080 Ti AORUS XTREME از مدار تنظیم کننده ولتاژ (مدار رگولاتور) 3+16 فاز تمام دیجیتالی را در نظر گرفته که از این تعداد 16 فاز برای GPU و 2 فاز دیگر برای حافظه های گرافیکی در نظر گرفته شده‌اند. نمونه مرجع دارای 13 فاز برای GPU است. طبق اطلاعات سازنده تمام قطعات PCB این کارت گرافیک از جمله VRM، توسط پروسه ای تمام اتوماتیک مونتاژ و ساخته شده است. همان طور که مشاهده می‌کنید، PCB این کارت نسبت به نمونه ی مرجع عریض تر شده تا کامپوننت های بیشتری روی آن قرار گیرند
بخش VRM تراشه گرافیکی از  16 آی سی (یک عدد به ازای هر فاز) مجتمع PowIRstage برخوردار است. گیگابایت برای مدار رگولاتور GPU بجای استفاده از ماسفت‌های High+Low+Driver بصورت جداگانه، IC های مجتمع با کیفیت کمپانی Fairchild (خریداری شده توسط ON Semiconductor) به شماره FDMF3150 با توان جریان عبوری 50 آمپر را بکار گرفه است. این ماسفت های DrMos که خود شامل 3 بخش High+Low+Driver اما به صورت مجتمع هستند، نسبت به طراحی رایج ماسفت ها حرارت کمتری از خود تولید می‌کنند و فضای بیشتری برای جریان در زمان بی‌کاری فراهم می‌کنند، این موضوع در طراحی رایج تنها بر عهده ماسفت Low-Side است.
مدیریت ولتاژ تراشه گرافیکی در مدار رگولاتور بر عهده دو تراشه PWM کنترلر uP9512P ساخت شرکت uPI Semiconductor Corporation است که کلیه عملیات کنترلی و اختصاص میزان ولتاژ مورد نیاز هسته‌های تراشه گرافیکی TU102 را مدیریت می‌کند. هر کدام از این IC ها توانایی مدیریت 8 فاز از VRM تراشه گرافیکی را دارند.
توان مورد نیاز GPU و حافظه های گرافیکی توسط دو کانکتور برق 8 پین 12 ولت تامین می‌شود. با توجه به توان طراحی حرارتی (TDP) کارت گرافیک مورد بررسی که 215 وات است، کانکتورهای 8 پین می‌توانند 300 وات را فراهم کنند که این میزان در کنار 75 واتی که از طریق گذرگاه PCI-E بدست می آید، در مجموع 375 وات را در اختیار RTX 2080 Ti AORUS XTREME قرار می‌دهد. البته این اعداد روی کاغذ است و در صورت لازم این کارت گرافیک می تواند بیش از 500 وات توان مورد نیاز خود را تامین کند. بالای کانکتورها نیز دو LED وضعیت متصل بودن کابل تعبیه شده است.

پل ارتباطی، پنل I/O
کارت گرافیک RTX 2080 Ti AORUS XTREME از قابلیت SLI و پل NVLink پشتیبانی می‌کند تا در این صورت بتوانید از یک کارت گرافیک 2080 Ti دیگر در کنار آن استفاده کنید. در همین قسمت دکمه LED OFF/ON برای خاموش کردن نورپردازی RGB قرار گرفته است.
خروجی های تصویر و VR این کارت گرافیک نیز شامل 3 درگاه HDMI 2.0 و 3 درگاه Display Port 1.4 در کنار یک پورت USB 3.1 Type C می‌باشد.

نرم افزار
بیشترین خواسته کاربران در بخش نرم افزار از کارت گرافیک، یک نرم افزار اورکلاکینگ با امکانات کامل است. تا چند سال پیش، گیگابایت نرم افزار OC GURU را در دو ورژن 1 و 2 برای کارت های گرافیک خود عرضه می کرد. البته OC GURU II هنوز هم یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای اورکلاکینگ به شمار می رود. با معرفی کارت های گرافیک Xtreme Gaming در سری 900 جیفورس، گیگابایت یک نرم افزار کاملا جدید، بروز و با امکانات بیشتر را معرفی نمود. Xtreme Engine نرم افزاری است که در حال حاضر از کارت های سری Xtreme Gaming جیفورس 900، رادئون 460/470/480G1 و کارت های جیفورس سری 1000 رده G1 و Xtreme Gaming به خوبی پشتیبانی می کند. اما نرم افزار جدید Aorus Engine با معرفی کارت گرافیک مورد بررسی عرضه شد و نسبت به Xtreme Gaming دارای تغییراتی است.
یکی از تفاوت های Aorus Engine با Xtreme Engine به قابلیت کنترل نورپردازی مادربوردهای GIGABYTE Aorus بر می گردد. با این قابلیت تنها از طریق همین نرم افزار می توانید نورپردازی مادربورد خود را کنترل کنید و نیازی به نرم افزار جداگانه نیست.
قسمت تننظیمات پارامترها دارای قسمت های مختلف برای افزایش فرکانس بوست GPU، فرکانس مموری، ولتاژ GPU، دور فن، محدودیت دما و محدودیت توان است و این امکان را به شما می دهد تا تنظیمات دلخواه را در 7 پروفایل مختلف ذخیره کنید. برای غیر فعال کردن حالت Fan Stop نیز می توانید از پایین و راست همین پنجره، حالت Active Fan را به جای Semi Active انتخاب کنید.
علاوه بر تنظیم دور فن کارت گرافیک در حالت دستی و اتوماتیک، با فشردن دکمه ی Customized پنجره ی کوچکی در سمت راست برنامه باز شده و می تواند روند تغییر دور فن کارت گرافیک را با توجه به دماهای مختلف، تعیین کنید.
در قسمت فرکانس بوست GPU نیز با فشردن دکمه ی Customized پنجره ی کوچکی در سمت راست باز شده که پروفایل پیشفرض کارت گرافیک را برای فرکانس های مختلف به همراه ولتاژ هر فرکانس را نشان می دهد. به راحتی می توان حداقل و حداکثر فرکانس بوست GPU یکی نمود که توصیه می کنیم از انجام آن خودداری کنید. در واقع تراشه ی گرافیکی به صورت هوشمندانه این تغییرات رو اعمال می کند و تغییر این قسمت در توان مصرفی و حرارت GPU تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.
قسمت مانیتورینگ نیز امکان کنترل پارامترهای مختلف را فراهم می کند.
یکی از مکانات جالب این نرم افزار، قابلیت آپدیت بایوس کارت گرافیک در قسمت Setting است. این قسمت به صورت اتوماتیک و آنلاین و به ساده ترین شکل ممکن انجام خواهد شد
تمام کارت های گرافیکی که برای پشتیبانی کامل از نرم افزار Xtreme Engine معرفی کردیم، همراه با کارت مورد بررسی، دارای نورپردازی RGB در حالت های مختلف هستند. این نرم افزار دارای یک قسمت LED است، که به خوبی می تواند نورپردازی را کنترل کند. این نورپردازی می تواند به 16 میلیون رنگ مختلف به نمایش درآمده و قابلیت کارکرد در حالت های مختلف را دارد.

سیستم تست و بنچمارک
– سيستم تست ما بر مبنای پلتفرم Z370 از سوکت LGA1151 می‌باشد. مادربورد GIGABYTE Z370 AORUS GAMING 5 نيز ميزبانی پردازنده‌های قدرتمند ما را بر عهده دارد.
– همچنين، پردازنده سيستم ما را INTEL Core i7-8700K تشکیل می‌دهد. برای مرتفع ساختن محدودیت برای کارت‌های گرافیک در طول تست‌ها، فرکانس پردازنده را بر روی 4.7 گیگاهرتز تنظیم کردیم. ولتاژ مورد نیاز پردازنده برای فرکانس برابر با 1.27 ولت است.
– کارت‌ گرافیک GIGABYTE Geforce RTX 2080 Ti AORUS XTREME PREMIUM PACK به عنوان کارت‌ گرافیک اصلی مورد بررسی است.
– حافظه اصلي سيستم تست ما از دو ماژول 8 گيگابايتي G.SKILL TridentZ DDR4 3200Mhz تشکيل شده است. بر اساس پروفايل این حافظه ها، فرکانس 3200 مگاهرتز با ولتاژ 1.35 ولت و زمان تاخير CL14 قابل دسترس است.
_ خمیر حرارتی که مدتی است آن را با CF3 جایگزین کردیم، GREEN GT4-PREMIUM است.
– پاور CoolerMaster V850 از زمان بررسي پردازنده TR 1950X وظيفه تامين برق مورد نياز سيستم را بر عهده گرفته است. خنک کننده آبي پرقدرت DeepCool GamerStorm Captain 240EX نيز مثل هميشه وظيفه خنک کنندگي پردازنده را بر عهده دارد.
_ مانيتور ASUS PB287Q 4K UHD يکي از قطعات بسيار مهم ما محسوب مي شود. اين مانيتور، خستگي چشم و آسيب های جانبی را تقريبا به صفر می رساند!
 
سایر مشخصات سیستم تست به شرح زیر است:
 
بنچمارک ها نیز به شرح زیر است:
1) 1.05 3DMark 11
2) 3DMark 2013
3) AIDA 64 Extreme 5.97.4600
4) NiceHash Miner 2.0.2.8
5) V-Ray 1.3
6) Rise of the Tomb Raider
7) Tom Clancy’s The Division
8) Far Cry 5
9) Forza Horizon 4
10) Assassin`s Creed: Origins
11) Grand Theft Auto V
12) Middle-earth: Shadw of War
13) The Witcher 3: Wild Hunt
14) HITMAN 2016
همان‌طور که ملاحضه می‌کنيد، در اين قسمت از 5 بنچمارک برای تست کارت‌های گرافيک استفاده می‌کنيم. ابتدا 3 عدد از سنگين‌ترين بنچمارک‌های موجود برای کارت گرافيک را اجرا می کنيم، اين بنچمارک‌ها بهترين گزينه برای تست کارتهای گرافيک در بين توليدات کمپانی FutureMark هستند. شما نيز پس از دريافت فايل حاوی آنها می‌توانيد به نصب و اجرای هر کدام بپردازيد. بنچمارک AIDA 64 Extreme نيز قدرت کارت‌های گرافيک در محاسبات خام به علاوه مواردی ديگر را می‌سنجد.
بعد از بنچمارک های FutureMark به سراغ نرم افزار NiceHash Miner می‌رویم. این نرم افزار علاوه بر قابلیت استخراج ارزهای دیجیتال، دارای یک قسمت بنچمارک براک محک زدن کارت‌های گرافیک در محاسبه‌ی الگوریتم‌های مختلف است. سپس به سراغ تست V-Ray 1.3 رفته تا قدرت کارت‌های گرافیک را در نرم افزارهای 3 بعدی و رندرینگ ارزیابی کنیم. پس از بنچمارک‌ها، به سراغ تست کارتهای گرافيک در محيط بازی ها می‌رويم تا مشاهده کنيم نتايج ثبت شده تا چه حد صحيح است؟! در اين قسمت از 9 بازی محبوب استفاده می‌کنیم. همانطور که ملاحضه می‌کنید، تعدادی عناوین که پیش از این باید در تست‌های خود استفاده می‌کردیم و تعدادی از عناوین جدید از قبیل Forza Horizon 4 و Far Cry 5 در تست های ما حضور دارند. تمامی بازی‌های تست شده سنگين بوده و از نسخه يازدهم DirectX استفاده می‌کنند. البته HITMAN ،Rise of Tomb Raider و Division از DirectX12 نيز پشتيبانی کرده و در هر دو حالت آنها را تست مي‌کنيم. تمامی بازی های تست شده به جز Withcer ،Far Cry 5 ،Assassin`s Creed و Shadow of War اورجینال بوده و دارای آخرین آپدیت در زمان هر بررسی هستند. البته این 4 بازی که اورجینال نیستند نیز، دارای آخرین آپدیت های خود هستند و مشکلی از این بابت وجود ندارد. وضوح تصوير در ابتدا 1080p انتخاب شده که اکثر مانیتورهای امروزی از آن برخوردار هستند. رزولیشن 2K یا وضوح 1440p نیز با توجه به اینکه اکثر مانیتورهای حرفه ای از آن برخوردار هستند و کمتر مانیتور 4K در بازار وجود دارد، تست خواهد شد. در نهایت رزولیشن 4K یا وضوح 2160p را تست می‌کنيم تا کارایی آنها در این رزولیشن بسیار سنگین را بسنجیم. بیشترین معیار ما برای ارزیابی رزولیشن 4K است. در این رزولیشن، پردازنده حداقل تاثیر را خواهد گذشت و بیشترین فشار به کارت گرافیک وارد خواهد شد. پس در نتایج این رزولیشن مشکلی از بابت محدودیت پردازنده وجود نخواهد داشت.

3DMark 2013 / 3DMark11 / AIDA64 GPGPU
AIDA64 GPGPU

AIDA64 پيش‌تر Everest، يکي از قديمي‌ترين و شناخته شده‌ترين نرم افزار هاي سيستمي مي‌باشد. اين نرم افزار داراي قسمت‌هاي مختلفي براي نمايش کامل مشخصات سيستم (سخت افزاري و نرم افزاري) و مونيتور آنها مي‌باشد. AIDA64 داراي تست‌هاي مختلفي براي محک زدن کارايي پردازنده و حافظه مي‌باشد که شايد مطرح ترين آنها Cache and Memory Benchmark باشد. علاوه بر موارد ذکر شده قسمتي عنوان AIDA 64 GPGPU در نرم افزار موجود است که قدرت حافظه کارتهاي گرافيک را مانند حافظه اصلي و کش در تست‌هاي خواندن، نوشتن و کپي سنجيده و GPU را در مبحث FP32/64 يا Single-Precision / Double-Precision، رمز نگاري AES-256 و بسياري از موارد ديگر مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.
 
3Dmark 11
دومين تستي که اجرا می‌شود 3Dmark 11 نام دارد، همان‌طور که از نام آن پيدا است بر مبنای DirectX11 بوده و مانند 3DMark Vantage تست بسيار سنگينی محسوب مي‌شود. تاريخ انتشار اين بنچمارک سال 2010 ميلادی است. اين تست را نيز در حالت Performance اجرا میکنيم.

3DMark 2013
در سال 2013 شرکت Futuremark نسخه جديد نرم افزار 3Dmark را با نام 3DMark منتشر نمود. عدم در نظر گرفتن نام خاص براي اين نسخه موجب سردرگمي کاربران شد. البته بسياري از کاربران آن را با نام 3DMark 13 مي‌شناسند. شرکت FutureMark براي نخستين بار اين نسخه را به صورت Cross Platform و براي پلتفرم‌هاي مختلف نظير گوشي هاي هوشمند با سيستم عامل هاي مختلف و تبلت ها عرضه نمود. اين نسخه نو آوري ديگري داشت و آن بهره مندي از چند تست کاملا مجزا بود:

ICE STORM
طوفان يخ، سبک ترين تست در ميان اين سه تست مي‌باشد و بيشتر براي گوشي‌هاي هوشمند و تبلت ها طراحي شده است. اين تست بر پايه DirectX 11 بوده ولي صرفا از توابع مربوط به DirectX 9 استفاده مي‌کند. اين تست داراي دو تست گرافيکي 720p و يک تست Physics مي‌باشد. امتياز کلي ICE Storm بر روي رايانه هاي قدرتمند تا حد زيادي تابع قدرت پردازنده است.

Cloud Gate
اين تست بيشتر براي رايانه هاي شخصي‌خانگي و نوت بوک ها طراحي شده است. دو تست گرافيکي Cloud Gate بر پايه DirectX 11 بوده ولي صرفا از توابع مربوط به DirectX 10 استفاده مي‌کنند. تست Physics اين نرم افزار نيز 32 پردازش موازي هم زمان را بر روي اجسام نرم به پردازنده محول مي کند.

Fire Strike
Fire Strike سنگين ترين تست اين نرم افزار بوده و از تمامي قابليت‌هاي DirectX 11 استفاده مي‌کند. اين تست در دو حالت عادي و Extreme قابل اجرا مي‌باشد که حالت Extreme آن براي سيستم‌هاي بسيار قدرتمند نيز تست سنگيني محسوب مي‌شود. Fire Strike داراي دو تست گرافيکي، تست Physics و تست Combined بسيار سنگين مي‌باشد.

Time Spy
کمپاني فنلاندي Futuremark به تازگي بسته به روز رساني جديدي را براي نرم افزار محبوب 3DMark با قابليت عملکردي رابط برنامه نويسي DirectX 12 منتشر کرده است، Time Spy با بهره گيري از ويژگي هاي کليدي DirectX 12 نظير Async Compute عملکرد کلي سيستم هاي کامپيوتري را در زمان استفاده از اين رابط برنامه نويسي مشخص مي کند.

بنچمارک های محیط بازی
Hitman 2016
بدون شک در عصر حاضر و همچنين در ميان عاشقان بازي‌هاي رايانه‌اي کمتر کسي را مي‌توان يافت تا با نام افسانه‌اي مأمور 47 و سري بازي‌هاي بسيار پرطرفدار و جذاب Hitman آشنايي نداشته باشد. عنوان نامبرده بدست استوديو IO Interactive توسعه يافته و همان‌طور که همگان مستحضر مي‌باشند کمپاني Square Enix نيز وظيفه نشر آن را برعهده دارد. سرآغاز ششمين نسخه از فرانچايز سري بازي‌هاي افسانه‌اي Hitman داستان 20 سال پيش از اولين نسخه عنوان را روايت کرده و چگونگي ورود شخصيت اصلي بازي به سازمان آژانس مخفي بين‌المللي و تبديل وي به مأمور 47 را روايت مي‌کند، اما پيکره اصلي عنوان روايت داستان و وقايع پس از نسخه پيشين خود را برعهده دارد. موتور گرافيکي Glacier 2 که طبق گفته سازندگان به صورت کاملاً اختصاصي تنها براي طراحي و ساخت سري بازي‌هاي هيتمن توسعه يافته است پيشتر قدرت و پتانسيل خود را با خلق محيطي کاملاً پويا و عظيم به رخ همگان کشيده است. يکي از بزرگ‌ترين ويژگي‌هاي موتور گرافيکي ياد شده قابليت خلق محيطي با حضور تعداد بيش از 1200 کاراکتر کاملاً پويا و قابل ارتباط با شخصيت اصلي داستان مي‌باشد که نظير آن تاکنون در هيچ يک از بازي‌هاي رايانه‌اي به چشم نخورده است. در کنار تمامي موارد ذکر شده، بازي هيتمن از رابط برنامه نويسي DirectX 12.0 پشتيباني مي کند.
همانطور که گفتیم، مبنای ارزیابی ما وضوح 4K به دلیل کمترین استفاده از پردازنده است. همانطور که ملاحضه می‌گردد.، اختلاف کارت های مورد بررسی با نسل پیشین خود بین 30 الی 36 درصد است.

Rise Of The Tomb Raider
عنوان بسيار پرطرفدار Rise of the Tomb Raider که همانند نسخه پيشين خود از پتانسيل بالايي برخوردار بوده و با برخورداري از المان‌هايي نظير جلوه‌هاي گرافيکي چشم‌نواز، خط داستاني بسيار غني، گيم‌پلي زيبا و … در افزايش انتظارات کاربران و طرفداران سهم به سزايي را به خود اختصاص داده است توسط استوديو Crystal Dynamics توسعه يافته و کمپاني Square Enix نيز وظيفه نشر آن را برعهده گرفته است. موتور گرافيکي Foundation Engine که تماماً با اتکا به دانش فني و قدرت تيم برنامه‌نويسي استوديو سازنده توسعه يافته و در پردازش المان‌ها و ويژگي‌هايي نظير نورپردازي مبتني بر تصوير، بارش برف باقابليت دگريس پذيري، بهبود پردازش رشته‌هاي موجود نظير زلف و … از قدرت شگرفي برخوردار مي‌باشد. شخصيت مؤنث لاراکرافت در اين نسخه از بازي نيز به عنوان کاراکتر اصلي وظيفه هدايت خط داستاني را برعهده داشته و با قدم گذاشتن در خاک سيبري در جستجوي شهر گمشده و افسانه‌اي Kitezh مي‌باشد. سازماني شبه‌نظامي در ايجاد موانع و جلوگيري از نائل آمدن لاراکرافت به قدرت جاودانگي مدفون در شهر افسانه‌اي نامبرده نقش به سزايي را ايفا مي‌کند.

Tom Clancy’s The Division
عنوان Tom Clancy’s The Division که معرفي، توسعه و ساخت آن از ابتداي خلقت تا زمان عرضه با حاشيه‌هاي بسياري همراه بوده و تأخيرهاي پي‌در‌پي آن را به يکي از مورد انتظارترين بازي‌هاي سال مبدل ساخته‌اند توسط استوديو سوئدي Massive Entertainment توسعه يافته و کمپاني يوبي‌سافت نيز وظيفه نشر آن را برعهده گرفته است. به لطف موتور گرافيکي Snowdrop شهر نيويورک به زيبايي هر چه تمام‌تر بازسازي‌ شده است، به گونه‌اي که قدم زدن در خيابان‌هاي بازطراحي شده شهر نامبرده حس آخرالزمان و حضور در موقعيت را به خوبي به گيمر منتقل مي‌کند. داستان بازي سه هفته پس از پخش شدن ويروسي بسيار کشنده در شهر نيويورک اتفاق مي‌افتد. پس از پخش شدن ويروس تمامي خدمات شهري يکي پس از ديگري از کار افتادند، آب و غذا کمياب مي‌شود، مردم مريض شده و به هلاکت مي‌رسند و طولي نمي‌کشد که سطح شهر به زميني مرگبار و خالي از سکنه تبديل مي‌شود، شهري که بقا و زندگي منوط به از بين بردن يکديگر و برقراري حکومت جنگل وابسته مي‌باشد.

Middle Earth-Shadow of War
بازی زیبای Middle Earth-Shadow of War توسط استودیو Monolith Production توسعه یافته و سپس توسط کمپانی Warner Bros منتشر شده است. کمپانی سازنده بازی نامبرده از موتور گرافیکی ساخته خود، Firebird جهت توسعه بازی استفاده کرده و بدون شک یکی از بهترین بازی های انتشار یافته در سال 2017 می باشد. بازی های جهان باز و سبک RPG به علت بزرگی و عظمت محیط انعطاف پذیری سازندگان در افزایش گرافیک و جلوه های گرافیکی بازی را کمتر می کنند، اما بازی SoW از این قاعده مستثنی بوده و علاوه بر جهان بزرگ خود، دارای سطح گرافیک بسیار خوبی نیز می‌باشد.
Grand Theft Auto V
سری بازی های GTA برای شرکت بزرگ RockStar همیشه پول سازی بوده است و 25 میلیون نسخه از نسخه های قبلی این بازی به فروش رسیده و امتیاز 98 را در زمان خود کسب کرده است. بازی GTA همیشه داستان جذاب و گیرایی در کنار گرافیک خیره کننده خود داشته است که دنیا و صنعت گیم را در زمینه بازی های جهان باز دگرگون کرده است. این بازی در بازی GTA V شما با 3 شخصیت متفاوت رو به رو می شوید که هر کدام داستانی جداگانه را دنبال می کنند. GTA V از جمله بازی هایی است که به منابع سخت افزاری بسیار قدرتمندی نیاز دارد.

Forza Horizon 4
بازی خوش ساخت Forza Horizon 4 توسط استدیو Playground Games توسعه یافته و توسط کمپانی Microsoft Studios به انتشار رسیده است. این بازی به کاربران اجازه خواهد داد تا از کشور انگلستان با پیست های اتومبیل رانی مختلف و همچنین بیش از 450 مدل اتومبیل پیشرفته تجربه ای بی مانند را کسب کنند. این بازی زیبا و جذاب بر مبنای رابط برنامه نویسی پیشرفته DirectX 12 طراحی شده است . Forza Horizon 4 نسبت به نسخه سوم از گرافیک زیباتری برخوردار است و بهینه‌سازی های انجام شده روی این بازی، به کاربران اجازه می‌دهد تا نرخ فریم بالاتری نسبت به نسخه‌ی پیشین کسب کنند. تنظیمات این بازی در بالاترین سطح ممکن (Extreme) قرار دارند و تنکینک MSAA روی 2x تنظیم شده است.
Far Cry 5
سری بازی‌های FarCry که پس از نسخه‌ی سوم خود نتوانست موفقیت درخور و شایسته‌ای به دست آورد، یکی از عناوین جهان باز-اکشن سوم شخص می‌باشد که در چندین نسخه عرضه شده است. با توجه به عدم موفقیت FarCry Primal، کمپانی Ubisoft تما تلاش خود را بکار گرفت تا نسخه‌ی 5 بتواند روزهای خوش فار کرای را تکرار کند. Far Cry 5 در سال 2018 میلادی منتشر شد و یوبی سافت برای ساخت فار کرای 5 از موتور اختصاصی خود، Ubisoft، بهره گرفت. این بازی دارای گرافیک بسیار زیبایی است.

Assassin`s Creed: Origins
سری بازی‌های Assassins Creed Origins به عنوان دهمین شماره سری بازی‌های Assassins Creed توسط استدیوی Ubisoft Montreal است و در سال 2017 میلادی عرضه شد. این بازی بر مبنای موتور گرافیکی AnvilNext 2.0 توسعه یافته است و برای پلتفرم‌های PS4 ،Xbox One و PC به طور رسمی عرضه شد. زمینه Assassins Creed Origins براساس دوران مصر باستان ساخته شده است و بزرگترین عنوان جهان باز یا Open-World در زمان خود بود.

The Witcher 3: Wild Hunt
بازی The Witcher 3: Wild Hunt در سبک نقش آفرینی و جهان باز توسط استودیو CD PROJEKT RED طراحی و ساخته شد و توسط همین استودیو در سال 2015 منتشر شد. این بازی از مورد انتظارترین بازی های 2015 محسوب میشد. چرا که با داستان غنی، گیم پلی جذاب و گرافیکی چشم نواز دل هر بازیبازی را به سمت خود جلب کرد. Witcher 3 یکی از زیباترین بازی های جهان‌باز محسوب می‌شود  و هنوز هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

اورکلاکينگ
هیجان انگیز ترین قسمت بررسی‌های کارت گرافیک، اورکلاکینگ آنها است. بعد از انجام بنچمارک‌ها، کارت گرافیک را اورکلاک خواهیم کرد. در بخش اورکلاک سعی می کنیم با ولتاژهای پیش فرض به فرکانس های بالا دست یابیم و در صورت اعمال ولتاژ اضافی، کمترین ولتاژ را اعمال خواهیم کرد. برای اورکلاک کارت های گرافیک گیگابایت از نرم افزار Xtreme Engine استفاده می‌کنیم. در بخش اورکلاک، محدودیت دما را به بالاترین حد خود (حدود 88 درجه) و محدودیت توان را روی 122 درصد تنظیم می‌کنیم.
 
همانطور که ملاحضه می‌گردد، توانستیم به فرکانس مموری 1930 مگاهرتز معادل فرکانس موثر 15440 مگاهرتز دست یابیم و پهنای باند مموری این کارت گرافیک تقریبا معادل 679 گیگابایت در ثانیه است! در بخش GPU نیز باز هم توانستیم افزایش 145 مگاهرتزی را تکرار کنیم تا فرکانس بوست واقعی از 1980 به 2100 مگاهرتز افزایش یابد!
در انتهای این بخش تصمیم گرفتیم از نتیجه کسب شده توسط کارت گرافیک ROG STRIX RTX 2080 Ti در حالت اورکلاک شده در بازی Forza Horizon 4 تصویری ثبت کرده و با شما به اشتراک بگذاریم. این بازی دارای محیط بنچمارک بسیار زیبایی است و بنچمارک داخلی آن بعد از حتی 10 ها بار تست مجدد بسیار دقیق عمل می‌کند. ROG STRIX RTX 2080 Ti پس از اورکلاک توانست بیش از 80FPS با بالاترین تنظیمات ممکن و 2x MSAA کسب کند!

دما، صدا و توان مصرفی
دما
برای ثبت دمای کارت در حالت بیکاری از تب سنسور موجود در نرم افزار GPU-Z استفاده می‌کنیم. بعد از گذشت 20 دقیقه در محیط دسکتاپ دما را چک می کنیم و به عنوان دمای حالت بیکاری یا Idle در نظر می‌گیریم. برای حالت لود و لود در حالت اورکلاک تب سنسور GPU-Z را باز گذاشته، تست FurMark 1.9 با رزولیشن 4K را به مدت 20 دقیقه اجرا کرده و بعد از اتمام تست دما ها را چک می‌کنیم. علت انتخاب این تست قرار گرفتن GPU در لود کامل است.
 
بر خلاف آنچه از خنک کننده‌ی قدرتمند گیگابایت انتظار داشتیم، دمای RTX 2080 Ti AORUS XTREME به هیچ وجه در وضع مطلوبی قرار ندارد!

صدا
تقریبا اکثر کارت‌های گرافیک رده بالای امروزی، صدا و نویز چندانی از خود تولید نمی‌کنند. با این حال، حین ثبت دمای کارت‌های گرافیک، میزان سرعت چرخش فن آنها را نیز ثبت کردیم.
با توجه به دمای کارت گرافیک در حالت پیشفرض و اورکلاک، سرعت چرخش فن کارت گرافیک نیز بالاست. حتی در حالت بدون اورکلاک، به راحتی می‌توان نویز کارت گرافیک را شنید.

توان مصرفی
برای اندازه گیری توان مصرفی سیستم، ورودی و خروجی واتمتر دیجیتال را به ترتیب به برق شهری 220 ولت AC و منبع تغذیه سیستم متصل کردیم. در این تست، برای مادربوردها، مصرف سیستم را در دو حالت بیکاری و لود بررسی خواهیم کرد. برای لود کامل پردازنده مثل همیشه از OCCT استفاده می کنیم، اما برای تحت بار گذاشتن کارت گرافیک نرم افزار Furmark را با رزولیشن 4K اجرا کردیم. این دو نرم افزار برای تست لود کامل به مدت 20 دقیقه اجرا خواهند شد.
 
مصرف کارت گرافیک در حالت عادی کمی بالاست اما در حالت اورکلاک، با وجود اینکه توانست به فرکانس مشابه رقیب خود دست یابد، به توان کمتری نیاز داشت!

نتیجه گیری
GIGABYTE Geforce RTX 2080 Ti AORUS XTREME – PREMIUM PACK محصولی با مشخصات فرکانسی و فنی خوبی است. این کارت گرافیک به صورت کارخانه‌ای، به فرکانس خوبی خصوصا از سوی فرکانس بوست رسیده است. در تست‌های 3 بعدی نیز در اکثر موارد از رقیب خود بالاتر ظاهر شد و توانست کارایی قابل توجهی از خود نشان دهد. پکیج این کارت گرافیک نیز بسیار زیبا و شکیل است و VGA HOLDER موجود در این بسته بندی بسیار کارآمد است. طراحی این کارت بسیار زیباست و زمانی که موتور آن روشن شود، این زیبایی چندین برابر خواهد شد. همانطور که در تصاویر و ویدئوی ابتدای بررسی مشاهده کردید، نورپردازی این کارت گرافیک بسیار چشم نواز است و در حقیقت زیباترین نورپردازی برای کارت گرافیک است که تا کنون مشاهده کرده‌ایم. از نقاط قوت این کارت گرافی که بگذریم، دمای این کارت گرافیک بالاست! طبق اطلاعاتی که از کمپانی گیگابایت به ما رسیده است، خنک کننده این محصول به صورت بهبود یافته در نسخه‌های جدید به بازار عرضه می‌شود و با توجه به اینکه هنوز در بازار ایران خبری از این محصول نیست، به احتمال زیاد مد‌ل‌های بهبود یافته در آینده به بازار ایران عرضه خواهد شد.

نقاط قوت
+ قابلیت اورکلاکینگ بسیار خوب
+ مدار تغذیه قدرتمند
+ نورپردازی بسیار زیبا و چش نواز
+ نرم افزار XTREME ENGINE
+ طراحی زیبا
+ بسته بندی شکیل

نقاط ضعف
– دمای بالا

نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.